I en fragmentert flerkulturell verden har pedagogikk en spesiell
oppgave. Pedagogikk kan bidra til at mennesker ser hva som er
meningsfullt i livet, og hvordan de kan delta konstruktivt i
fellesskapet. Hovedbudskapet i denne boken er at interkulturell
pedagogikk må være en motkraft til en monokulturell praksis i skole
og i barnehage. Intensjonen er å bidra til å endre udemokratiske
praksiser som assimilering, segregering og radikalisering. Gjennom
teoretiske perspektiver og praktiske eksempler søker denne antologien
å drøfte verdier som er grunnleggende i all pedagogisk virksomhet:
likeverd, subjektivering, intersubjektivitet, dialog og inkludering.
Interkulturell pedagogikk kan derfor bidra til å sette et kritisk
søkelys på menneskets eksistensmuligheter og til å hjelpe barn og
unge til å se seg selv som unike mennesker som kan bidra til
konstruktive forandringer i verden. Interkulturell pedagogikk som
motkraft i en monokulturell praksis kan muligens symboliseres gjennom
bildet av en blomstereng slik forsiden viser. Blomstene representerer
det gode og vakre i menneskelig mangfold. Hageeiere bruker disse
blomstene for å slippe å klippe plenen. Overført til vår
sammenheng minner blomsterengen oss om verdien av å ta vare på det
menneskelige mangfoldet for å motarbeide standardisering med
ekskluderende konsekvenser. Det interkulturelle pedagogiske
perspektivet legger dermed et stort ansvar på pedagoger for å endre
en monokulturell praksis. Frédérique Brossard Børhaug er
førsteamanuensis i pedagogikk ved NLA Høgskolen. Som sitt
spesialfelt har hun interkulturell pedagogikk, med et særlig fokus
på antirasistisk pedagogikk (doktoravhandling),
kapabilitetstilnærmingen (The Human Development and Capability
Approach), Gert Biestas tenkning om subjektet og Emmanuel Lévinas
etikk. Hun arbeider også med bruk av etiske dilemmaer i
interkulturell undervisning og den didaktiske metoden Values and
Knowledge Education. Ingrid Helleve er professor i pedagogikk ved
Universitetet i Bergen. Hun underviser studenter på PPU,
Lektorprogrammet og Veilederstudiet. Helleve har jobbet som lærer og
rektor på to skoler før hun ble lærerutdanner. I tillegg til
mangfold er Helleve også engasjert i forskningsområder som IKT og
læring, utdanningsprofesjonalitet for lærere og lærerutdannere og
vurdering. Hun er medredaktør for bøkene Førstereisen og Den
digitale lærergenerasjonen.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245027259
Publisert
2019
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok