Spesialundervisning i skolen er et tema som er mye debattert, men
debatten har til tider vært preget av manglende kunnskaper om hvilke
faktorer som spiller inn, forenklede framstillinger og en
instrumentell forståelse av hvordan kvaliteten på undervisningen kan
heves. Denne boka søker på grunnlag av forskning å bidra til
kunnskapsutviklingen innen det (spesial)pedagogiske området. Den gir
eksempler på praksis, bidrar med ny forståelse av
spesialpedagogikkens plass i skolen og viser at debatten om
spesialundervisningen ikke kan skilles fra den generelle debatten om
norsk utdanning. Forfatterne presenterer nye perspektiver på den
skolepolitiske utviklingen i Norge, og på skolen som en helhetlig
opplæringsinstitusjon, og gir innspill til videre forskning og
praksisutvikling. Det er først når vi er enige om hva vi mener med
likeverdig utdannelse, hva som er god praksis, og på hvilken måte vi
ønsker å utvikle det spesialpedagogiske tilbudet, at debatten kan gi
oss nyttige svar. Med dette utgangspunktet oppfordres alle som leser
boka, til å videreføre debatten om retningen på norsk skole.
Inkluderende spesialundervisning retter seg mot forskere, studenter,
lærere, spesialpedagoger og andre som arbeider innenfor pedagogisk
praksis. Rune Sarromaa Hausstätter Professor ved Høgskolen i
Innlandet. Han forsker innenfor området spesialpedagogikk og
spesialundervisning. Rune har tidligere blant annet gitt ut bøkene
Spesialpedagogiske grunnlagsproblemer (Fagbokforlaget) og
Spesialundervisning i grunnskolen (Fagbokforlaget). Dordy Wilson
Kunnskapssjef i Hamar og tidligere stipendiat ved Høgskolen i
Innlandet. Hun har forsket på områder innen feltet formativ
vurdering. Dordy har tidligere gitt ut boka Spesialundervisning i
grunnskolen (Fagbokforlaget). Harald Jarning Førsteamanuensis ved
Universitetet i Oslo. Forskskningsinteressene hans omfatter didaktikk
og læreryrket samt utdanningshistoriske og kunnskapspolitiske tema.
Han har blant annet publisert «Resultater som teller
kunnskapskontroll og resultater i skolens århundre», i PISA
sannheten om skolen? og «Between Common Schooling and the Academe:
the Internation Examinations Inquiry in Norway, 1935-1961, sammen med
Gro Hanne Aas, i An Atlantic Crossing. Sølvi Mausethagen
Førsteamanuensis ved Oslo Met. Hun forsker på oppfatninger av
lærerprofesjonalitet i politiske dokumenter og hos profesjonen selv.
Sølvi har blant annet publisert artikler og rapporter innenfor
områdene lærer/elev-relasjoner og kvalifisering til høyere
utdanning. Peder Haug Professor ved Høgskulen i Volda. Han har i en
årrekke forsket på skolens innhold og utvikling. Peder har gitt ut
en rekke bøker og artikler. Den siste boka (2012) er Kvalitet i
opplæringa: arbeid i grunnskulen observert og vurdert (Samlaget).
Ingrid Tvete Høgskolelektor ved Høgskolen i Innlandet. Hun forsker
på området entreprenørskap i skolen. Ingrid har tidligere forsket
på holdninger i norske lærebøker knyttet til nord/sør-spørsmål,
menneskerettigheter og mangfold. Eira Suhonen Universitetslektor ved
Helsingfors universitet. Eiras forskning retter seg mot
spesialundervisning i barnehagen. Hun forsker konkret på
identifikasjon av barns vansker, kvaliteten på barnehagetilbudet og
voksnes engasjement for og relasjon til barn. Mari Nislin Stipendiat
ved Helsingfors universitet. Hun forsker på forholdet mellom voksnes
arbeidssituasjon i barnehagen og kvaliteten på barnehagetilbudet.
Marjatta Takala Dosent ved Helsingfors universitet. Hun forsker på
områder knyttet til inkludering, den spesialpedagogiske utdannelsen
og døves situasjon i skolen. Marjatta har publisert en rekke artikler
innen disse områdene.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245027228
Publisert
2019
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter