Kunnskapspolitikken er i økende grad blitt globalisert. Samtidig er
utdanning blitt et viktig instrument for økonomisk utvikling på
ulike nivåer: globalt, nasjonalt og lokalt. På samme tid som
kunnskapen løftes frem som nøkkelen til økonomisk vekst og
utvikling, blir kunnskapsbegrepet i norsk utdanningsforskning viet
liten oppmerksomhet. I denne boken blir søkelyset rettet mot
utdanningens betydning slik den kommer til uttrykk på ulike nivåer:
fra det globale og internasjonale nivået representert ved
overnasjonale styringsdokumenter til individnivået representert ved
skolehverdagen til norske elever i ungdomsskole og i videregående
skole. Forfatterne peker på at politisering og økonomisering av
utdanningen i større grad enn tidligere defineres av politikere og
økonomer. På den ene siden er det pedagogiske prosjektet blitt
utvidet i betydningen av at utdanningens etterspørsel knyttes til
globalisering og internasjonal konkurranseevne. På den andre siden
erfarer vi at det pedagogiske prosjektet er blitt innsnevret i
betydningen av at skolens rolle som identitetsdanner,
kunnskapsprodusent og kunnskapsformidler er viet mindre oppmerksomhet.
Sylvi Stenersen Hovdenak er dr. polit. og professor i pedagogikk ved
Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo.
Hun er professor II ved Det helsevitenskapelige fakultet,
Universitetet i Tromsø. Hovdenak har skrevet bøker og artikler
innenfor temaer som handler om ungdom, utdanning og identitet;
utdanning, danning og kunnskap; profesjonalitet; utdanningspolitikk,
reformer og læreplanarbeid. Janicke Heldal Stray er førsteamanuensis
i samfunnsfag ved Det teologiske menighetsfakultetet. Hun har
publisert flere nasjonale og internasjonale artikler og bøker om
forholdet mellom demokrati, politikk og utdanning.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245027211
Publisert
2019
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok