Et godt og konstruktivt samarbeid mellom foreldre og skole er viktig
for å fremme barn og unges læring og utvikling. Hvordan kan en skape
og vedlikeholde en gjensidig tillitsfull relasjon og få
foreldresamarbeidet til å fungere på en slik måte at det er
støttende, veiledende og oppmuntrende for både elever og foreldre?
Foreldresamarbeid i praksis tar utgangspunkt i et forskningsprosjekt
som ble gjennomført for å belyse sentrale fenomener i skole
hjem-samarbeidet. I boken tar forfatterne for seg oppfatninger hos
foreldre, barn, lærere og skoleledere om hva som kan gagne et godt
samarbeid til barnets beste. Oppfatningene diskuteres opp mot nyere
pedagogisk og psykologisk teori, i tillegg til aktuelt norsk lovverk.
I boken er det utviklet fire kjerneområder for et godt
foreldresamarbeid: kontakt, kommunikasjon, kunnskap og kompetanse.
Boken henvender seg blant annet til dem som studerer for å bli eller
allerede jobber som lærere, førskolelærere, spesialpedagoger eller
barnevernspedagoger. Boken er også aktuell for foreldreorganisasjoner
(FUG), foreldrenes arbeidsutvalg og andre som er involvert i samarbeid
på skolen. Liv M. Lassen er utdannet barnepsykolog (1976) og
dr.philos. (1999) i spesialpedagogikk. Hun har lang erfaring fra
klinisk praksis med barn og unge, forebyggende arbeid innen skole og
barnehage, konsultasjon og rådgivning. I dag arbeider hun som
professor ved Institutt for Spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo
med emneansvar for rådgivning og innovasjon. Nils Breilid er utdannet
allmennlærer (1983). Han har gjennomført profesjonsstudiet i
spesialpedagogikk (1999), disputerte for ph.d.-graden i 2007, og
arbeider i dag som post doc. ved Institutt for spesialpedagogikk,
Universitetet i Oslo. Breilid har bred bakgrunn fra
opplæringsvirksomhet i kommunal, fylkeskommunal og statlig sektor.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245027204
Publisert
2019
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter