- Hva er demokratisk medborgerskap, og hvordan kan begrepet forstås i
en pedagogisk sammenheng? - Hvordan kan opplæringen i skolen
tilrettelegges for at den kan bidra til å styrke elevenes
demokratiske kompetanse og forberede dem til å delta som aktive
demokratiske medborgere i samfunnet? Denne boken undersøker nettopp
disse spørsmålene. Utgangspunktet for boken er en undersøkelse av
Kunnskapsløftet og de politiske ambisjonene samfunnet har formulert
for skolen som en demokratisk opplæringsinstitusjon. Teksten tar
utgangspunkt både i teoretiske tilnærminger til demokratiet og i
praktiske forslag til opplæring som skal fremme demokratisk
medborgerskap. Forfatteren diskuterer også forholdet mellom skole og
demokrati og hvordan formålsparagrafens intensjoner kan realiseres
gjennom opplæringen. Janicke Heldal Stray er førsteamanuensis ved
Det teologiske menighetsfakultet. Boken er en bearbeidet og utvidet
versjon av forfatterens PhD-avhandling i pedagogikk ved Det
utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245027082
Publisert
2019
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter