- Hva er demokratisk medborgerskap, og hvordan kan begrepet forstås i en pedagogisk sammenheng? - Hvordan kan opplæringen i skolen tilrettelegges for at den kan bidra til å styrke elevenes demokratiske kompetanse og forberede dem til å delta som aktive demokratiske medborgere i samfunnet? Denne boken undersøker nettopp disse spørsmålene. Utgangspunktet for boken er en undersøkelse av Kunnskapsløftet og de politiske ambisjonene samfunnet har formulert for skolen som en demokratisk opplæringsinstitusjon. Teksten tar utgangspunkt både i teoretiske tilnærminger til demokratiet og i praktiske forslag til opplæring som skal fremme demokratisk medborgerskap. Forfatteren diskuterer også forholdet mellom skole og demokrati og hvordan formålsparagrafens intensjoner kan realiseres gjennom opplæringen. Janicke Heldal Stray er førsteamanuensis ved Det teologiske menighetsfakultet. Boken er en bearbeidet og utvidet versjon av forfatterens PhD-avhandling i pedagogikk ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788245027082
Publisert
2019
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok