Relasjonspedagogikk bygger på ny forskning om hva som mest påvirker læring hos elever. Relasjonen mellom lærer og elev er noe av læringens viktigste grunnlag. Boken gir en innføring i relasjonsbygging mellom hovedaktørene i skolen. Lærerens relasjonskompetanse er avgjørende for at tillitsrelasjoner kan utvikles til elever, foreldre og kollegaer. Relasjonskompetanse presenteres som ferdigheter, evner og holdninger for å etablere, utvikle og vedlikeholde relasjoner i skolehverdagen. Relasjonen mellom lærer og elev grunnlegges ved inngående kjennskap til enkelteleven. Denne pedagogikken ønsker å gi svar på «tilpasset opplæring» og hindre frafall i skolen. Skolen er en stor samhandlingsarena. Samhandlingskvaliteten mellom hovedaktørene i skolen gir de beste læringsresultatene. Skolen som lærende organisasjon er helt avhengig av de samhandlendes evne til å skape synergier av positive relasjoner. Boken har metoder og teori for å bygge sterke lag og utnytte komplementære potensialer. Komplementære styrker og utvikingsvilje kan gjøre en hel skole bedre rustet til å møte morgendagens krav. Jan Spurkeland har 15 års erfaring fra arbeid i skolen som lærer, rektor og skolesjef. Han har også arbeidet som lederutvikler og personalsjef i næringslivet. Han er forfatter av bøker om ledelse og personalutvikling. «Dette er en fagbok som treffer leseren både i hode, mage og hjerte. (...) Relasjonspedagogikken utfordrer etablerte ideer om hva som er viktig i norsk skole. Den er et bidrag i diskusjonene om hva som skal komme først, hva som skal prioriteres og hvordan dette skal gjøres.» Anmeldt av Ingrid Lund, UiA, i Bedre skole #4, 2011
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788245011012
Publisert
2011-05-10
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Vekt
636 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Dybde
18 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
331
Sjanger
Faglitteratur

Forfatter