«Inntrengende biografi om Amalie Skram (…) etter hvert oppfattet jeg og fikk sans for denne finurlige tekstveven, som forsøker å fange selve tidsånden. (…) Nyhistorisme kan man kalle hennes collage-metode. Nyhistorismen er en reaksjon på forestillingen om at et litterært verk kan stå alene, og derfor leses uavhengig av dets samtid eller forfatterens person. Likevel dreier det seg hele tiden om å forstå Skram og bøkene hennes. Det lykkes, og jeg blir stadig lykkeligere i lesningen!»
- Henning Howlid Wærp, Aftenposten
«I Skram-collagen fremstår Amalie frisat fra både kronologi og psykologi, vi trasker ikke i den lige linje fra vugge til grav, og vi opfatter hende ikke som et dødt objekt som vi forstår til bunds, men som del av et net af relationer. Amalie er fri i teksten, og Morken Andersen påtager sig opgaven at vise os hvordan hun relaterer sig til andre, hvilke roller hun spiller. […] Vi udvider således ikke vores forståelse af Amalie ved at gå dybere ind i hende med vores forstørrelsesglas, men ved at sætte hendes skæbne i forbindelse med tidens andre store gale, som Friedrich Nietzsche, August Strindberg og Vincent van Gogh.»
- Susanne Christensen, Vagant
«Merete Morken Andersens biograficollage bruker Amalie Skrams liv som et prisme for å få fram en hel tidsånd. (…) Det er mennesket Amalie, og tiden hun levde i, Andersen har vært interessert i. Og den inngående granskingen, biografens søken etter mørke, gåtefulle skygger, er blitt en bevegende, ja, ofte gripende fortelling om Amalie Skram og hennes tid.»
- Irene Engelstad, Klassekampen