Dette er en grundig innføringsbok som viser hvordan barn gradvis tilegner seg språket gjennom dialog, fortelling og lek. Autentiske eksempler gjør stoffet levende og praksisnært.Gode språklige ferdigheter i barnehagealder er avgjørende både for barnas liv her og nå og for seinere læring og sosial mestring. For å kunne gi barna best mulige forutsetninger for å utvikle språket sitt, må barnehagelærere ha gode kunnskaper om språkutviklingen og om hva som fremmer den best, både i et enspråklig og i et flerspråklig perspektiv. Boka viser utviklingen i den tidlige skrivingen og lesingen, og den gir råd og veiledning om hvordan voksne best kan støtte og stimulere utviklingen både i barnehagen og i skolen.Fjerde utgave er grundig gjennomarbeidet og oppdatert i tråd med ny forskning på området.Boka er skrevet for studenter i barnehagelærerutdanning og grunnskoleutdanning. Den er også aktuell som etterutdanning for alle som har et særlig ansvar for den muntlige og skriftlige språkutviklingen til barn fra fødselen til de første årene i skolen.«Dette er ei grundig og god bok med mange fine eksempler. Den er ryddig og oversiktlig og et naturlig valg som pensum for våre studenter i barnehagelærerutdanninga.»Agnes-Margrethe Bjorvand, Universitetet i Agder
Les mer
2. e-bokutgave tilsvarer 4. trykte utgave 2019
Oppfyller krav om universell utforming
I henhold til GDPR-regelverket
Produktdetaljer
Publisert
2024-12-03
Utgave
2. utgave
Utgiver
Vendor
Universitetsforlaget
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
E-bok
Antall sider
263
Sjanger
Faglitteratur
Forfatter