I Norge gjennomfører over 95 prosent av alle barn og unge grunnopplæringen i en offentlig skole. Selv om den offentlige skolen har stor oppslutning, er den også omdiskutert. Hvor felles skal fellesskolen være? Diskusjonene i Stortinget og i lokalpolitikken om muligheter for private skoler og hjemmeundervisning, kan være både langvarige, opprivende og sterkt ideologiserte. Denne boken går inn i diskusjonene og undersøker hvilke problemer og verdier som er i spill. - Bør foreldre og foresatte være fri til å velge bort den offentlige skolen til fordel for ulike typer privat undervisning? - Hva er frihetens fornuftsgrunnlag, og hvilken forankring har den i norske og internasjonale rettsregler og normer? - Hvilke argumenter for og mot private skoler og hjemmeundervisning har vært drøftet i Stortinget etter 1814, og er noen argumenter mer gyldige enn andre i dag? - Hva bør ha den høyeste verdi ved interessekonflikter mellom barnets beste, foreldrenes interesser og statens mål for skoleopplæringen? - Hvordan har den norske stat ivaretatt menneskerettene i utdanningspolitikken, og hvilke menneskerettslige utfordringer finnes i dagens politikk?]]>
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788215071497
Publisert
2024-07-15
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Universitetsforlaget
Vekt
546 gr
Høyde
245 mm
Bredde
172 mm
Dybde
21 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
255
Forfatter