Forfatterne argumenterer for at religion i populærkulturen er tett sammenvevd med det kommersielle, det trivielle og det folkelige, og forekommer i svært mange ulike og overraskende støpninger. Religiøse ytringer som prioriteres og foredles i populærkulturen er ytringer der visuelle, emosjonelle og fascinerende sider ved religion fremelskes, og hvor stemninger og opplevelser aksentueres, mens dogmatisk korrekthet og læremessig koherens nedvurderes. Kan det tenkes at religiøsiteten og den kreative utøvelsen og omformingen av religion har flyttet fra den organiserte religionenes sfære og inn i andre samfunnssfærer? «Det folk vil ha» er en velskrevet og fascinerende inngang til en viktig og spennende tematikk, velegnet for alle som er opptatt av religion, populærkultur og kulturuttrykk. Boken vil også tilføre forelesere og studenter i religionsfagene et nytt sett analytiske og metodiske briller når de ser etter religion og religiøsitet i samfunnet vårt i dag.«Med forbilledlig innsikt demonstrerer forfatterne hvordan populærkulturen uavlatelig tilstreber å «gi det folk vil ha» og i det henseende reformulerer «tradisjonell religion på måter som fungerer kommersielt». Nydelig.»Fartein Horgar, Adresseavisa«Boka gir en fascinerende innsikt i hvordan religion og religiøse referanser har fått en sentral rolle innenfor musikk, film, reklame, fjernsyn, litteratur og temaparker.»John Olav egeland, Dagbladet«Religionene lever i beste velgående, det er et fyrverkeri av kjetteri der ute! ...Vil du vite mer? Les 'Det folk vil ha'.»Tor Dishington Johansen, Bergens Tidende«Endsjø og Lied har samlet en imponerende bredde av analyseobjekter og perspektiver ... et godt, rikholdig og interessant startskudd for et forskningsfelt som forhåpentligvis vil vokse seg større og sterkere med årene.»Ragnhild Fjellro, Forskerforum«Endsjø og Lied har skrevet en viktig bok som fortjener å bli lest av et bredt publikum. Den er levende og morsomt skrevet» Kjersti Løken i Religion og livssyn 2/2011]]>
Les mer
1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2011
Produktdetaljer
Publisert
2021-07-27
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Universitetsforlaget
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
E-bok
Antall sider
224