Antologien består av spennende artikler som henter sin empiri fra skoleutviklingsprosjekter der skole, skoleeier og eksterne kompetansemiljøer har samarbeidet om å endre praksis. Hver artikkel konkretiserer ny lærdom som har oppstått når teori omsettes til praksis og mennesker begynner å tenke og handle annerledes.Alle tekstene handler direkte og indirekte om endringsledelse. Tematisk er de inndelt på denne måten: - Praksisaktiviteter som fører til endring- Ledelse og samarbeid som drivkraft for endringEksempler på temaer:- Innføring av IKT og hvordan krav til kompetanseutvikling fører til skoleutvikling- Lærersamarbeid som verktøy i skoleutvikling- Drøfting av ulike tilnærminger til ledelse gjennom et flerårig prosjekt og konsekvenser av dette- Drøfting av lærernes eierskap til prosjektet og om dette påvirker resultatet- Utvikling av team på videregående skole i et samarbeidsprosjekt med grunnskolen, der dette er en innarbeidet arbeidsformMålsettingen til det nasjonale skoleutviklingsprogrammet Kunnskapsløftet ¿ fra ord til handling har vært å bidra til at flere skoler blir dyktigere til å vurdere egne resultater og forbedre opplæringen i tråd med kravene i reformen Kunnskapsløftet. Om lag 250 skoler og 40 barnehager har siden 2006 deltatt i dette programmet. På bakgrunn av dette programmet har bokas bidragsytere satt seg som mål å utvikle ny kunnskap om skoleutvikling. Resultatet har blitt originalt, nytt og lærerikt.Bidragsytere: Lena Abrahamsen, Ulf Blossing, Hans Jørgen Braathe, Trond Buland, Mette Bunting, Astrid Birgitte Eggen, Kirsti Lyngvær Engelien, Janne Madsen, Ann Merete Otterstad, Wenche Rønning, Lene Rønning-Arnesen, Anne Sofie Skogvold, Siw Skrøvset, Else Stjernstrøm, Kjersti Stundal og Marko Valenta.]]>
Les mer
1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2010

Produktdetaljer

Publisert
2021-05-25
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Universitetsforlaget
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
E-bok
Antall sider
217
Sjanger
Faglitteratur