I denne fagboka fra 2013 gir erfarne klinikere og forskere gode og utfyllende svar på hvorfor god kommunikasjon mellom kliniker og pasient fører til bedre helse. Bidragene er basert på forskning og klinisk hverdag.Det å møte og kommunisere godt med pasienter, er et sentralt aspekt ved arbeidet i helsetjenesten. God kommunikasjon er avgjørende for pasientens tilfredshet, og kan ha direkte innvirkning på pasientens mestring og helse. I tillegg fører god klinisk kommunikasjon til færre klagesaker, mer informerte pasienter, lojalitet til behandlingsopplegget og lavere ressursbruk. Erfarne klinikerne og fremtredende forskere innen medisin og helsefag, som har det til felles at de er brennende opptatt av behandler-pasient-relasjonen, har skrevet interessante og funnet nyskapende vinklinger rundt temaet. Gjennom 24 kapitler belyses sentrale aspekter innen klinisk kommunikasjon, godt illustrert med kliniske eksempler.Bidragsyterne er: Arnstein Finset, Gunnhild Bagøien og Peter Prescott, Niels Bentzen, Per Arne Dahl, Ruth Marie Donovan, Hilde Eide og Tom Eide, Gunn Engelsrud, Per Fugelli, Maria Gjerpe, Pål Gulbrandsen,Bård Fossli Jensen, Stella Kyed Johnsen og Eva Cathrine Backer, Hilde Nordahl Karterud, Heidi Killingberg og Iben Akselbo, Øivind Larsen, Ole Greger Lillevik og Lisa Øien, Egil W. Martinsen, Lotte Rogg, Inger Helene Vandvik, Lars Weisæth, Ingvard Wilhelmsen, Torgeir Bruun Wyller, Arild Aambø og Ivar Johannes Aaraas. Primært er dette en fagbok for helsepersonell og studenter innen medisin, fysioterapi,sykepleie, vernepleie og sosialt arbeid. Boken vil også være av nytte for andre medinteresse for helse og/eller kommunikasjon.]]>
Les mer
1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2013

Produktdetaljer

Publisert
2021-04-23
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Universitetsforlaget
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
E-bok
Antall sider
254
Sjanger
Faglitteratur