Tilpasset opplæring handler ikke bare om å sikre at de svakeste elevene når et akseptabelt nivå, eller at de flinke får ekstra utfordringer. Alle elever bør få hjelp til å nå det Vygotskij kaller den proksimale utviklingssonen. Kjell Skogen kaller dette «å få utviklet sitt talent».Skolen skal kontinuerlig forbedre læringen, og i de senere årene har læringsstiler og læringsstrategier vært stadig mer i fokus. Nå skal ikke skolen være en arena for konkurranse og kappestrid, men det å kunne prestere er likevel fortsatt viktig. «Læreren som talentutvikler» er først og fremst skrevet for studenter i grunnskolelærerutdanningen, men den egner seg også godt for lærere. «Skogen har i boken gitt et viktig bidrag til en praksisrelavant kunnskapsbase og til å forstå og utforske det som skjer innenfor undervisningens kjerne, møtet mellom eleven, læreren og det som skal læres.» Fra forordet av Helge Dulsrud, kommunaldirektør for utdanning i Skedsmo kommune.Kjell Skogen er professor emeritus i spesialpedagogikk og tidligere ansatt ved Universitetet i Oslo. Sammen med Mirjam Harkestad Olsen skrev han Kontaktlæreren i 2014.Kjell Skogen er tildelt Mensaprisen 2015. Den tildeles «den eller de som i sine gjerninger har bidratt til å støtte foreningens formål om å oppdage og hjelpe frem menneskelig intelligens til beste for menneskeheten; å støtte forskning relatert til egenarten, beskrivelsen og bruken av intelligens.»]]>
Les mer
1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2015

Produktdetaljer

Publisert
2020-02-17
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Universitetsforlaget
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
E-bok
Antall sider
152

Forfatter