Denne boken tar for seg erfaringer fra en rekke større kriser og katastrofer, som Storebælt-ulykken i 2019, skyteepisoden i Las Vegas i 2017, Germanwings-flyulykken i 2015, terroren i Oslo og på Utøya i 2011 og tsunamien i 2004. Hvilke kommunikasjonsutfordringer innebar håndteringen av disse hendelsene? Hvordan og hvor vellykket ble disse utfordringene håndtert? Hva kan vi lære av dem? Kapitlene handler blant annet om beredskapstenkning, medierelasjoner i krise, sosiale mediers rolle, falske nyheter, utfordringer knyttet til ledelse og internkommunikasjon, håndtering av ofre og psykologiske reaksjoner. Boken munner ut i konkrete råd knyttet til alle fasene: forhindre, forberede, håndtere, rette opp, ivareta berørte og lære av kriser og katastrofer.Kjell Brataas har både studert og deltatt i håndteringen av flere større kriser og katastrofer. Under arbeidet med boken har hanblant annet snakket med kommunikasjonsrådgivere i London, Orlando, Utrecht og Las Vegas og møtt krisepsykologer i Bergen, Manchester, Los Angeles og Brussel. Han har møtt overlevende og pårørende etter 9/11, skytingen i Las Vegas, bombene i Brussel og terroren i Oslo og på Utøya, og har fått innspill fra Kripos, Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap samt National Transportation Safety Board, Federal Emergency Management Agency og FBI i USA.]]>
Les mer
1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2019
Produktdetaljer
Publisert
2020-02-12
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Universitetsforlaget
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
E-bok
Antall sider
283
Sjanger
Faglitteratur
Forfatter