Norge er et pluralistisk samfunn, og i barnehagen blir det kommunisert en rekke ulike verdier mellom barn og voksne. Hvilke verdier preger så barnehagehverdagen, og hvilke dilemmaer kan oppstå i de ansattes verdipedagogiske arbeid? Forfatterne ønsker å bidra til denne diskusjonen ved å formidle kunnskap fra et fireårig aksjonsforskningsprosjekt. Studien tar utgangspunkt i Habermas kommunikative teori og bruker ulike metodologiske tilnærminger. I boken belyses det komplekse arbeidet med verdier som pågår i hverdagens mange møter mellom voksne og barn, for eksempel i garderoben og leken. Videre ser vi hvilke refleksjonsprosesser et slikt arbeid kan sette i gang hos personalet. Avslutningsvis trekker forfatterne opp samfunnsmessige perspektiver på barnehagens arbeid med verdier. Boken henvender seg til fagfolk i barnehagen, studenter, forskere og andre med interesse for barnehagesektoren. Alle forfatterne arbeider ved Institutt for barnehagelærerutdanning ved Universitetet i Stavanger.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788215024516
Publisert
2015-09-16
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Universitetsforlaget
Vekt
428 gr
Høyde
226 mm
Bredde
154 mm
Dybde
17 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
263