"Boken "Hvem eier Norge" er den første systematiske studie av eierskap i norsk næringsliv som noensinne har vært gjennomført, og boken er et meget viktig bidrag i den næringspolitiske debatten. Boken slår hull på flere myter om eierskap og verdiskaping, for eksempel hvem som er de beste eierne i norsk næringsliv."
Torger Reve
Professor i strategi og industriell konkurranseevne Handelshøyskolen BI
"Med denne boken avlives flere myter om eierskap i næringslivet - hellige kuer om nasjonalt eierskap og andre politiske kjepphester ledes mot slakteriet. Dette er en viktig bok, en av de viktigste på svært lenge. Jeg håper boken vil sette rammene for en helt nødvendig debatt om eierskapets rolle i Norge."
Thomas Falck
Styreleder i Norsk Venture
Denne høyaktuelle boken gir deg for første gang en fullstendig kartlegging av eierskapet i norsk næringsliv. Den viser hvilke eiere som skaper størst verdier for seg selv og for samfunnet.
Boken gir svar på sentrale spørsmål i debatten rundt næringslivspolitikken i Norge:
- Hva er markedsverdien til norsk næringsliv?
- Er langsiktig eierskap viktig for næringslivet?
- Hva skjer med verdiskapingen når utenlandske eiere tar over?
- Hva kjennetegner godt eierskap?
- Hva kan myndighetene gjøre for eierskapet i Norge?
- Hvordan bør staten forvalte sitt eierskap for å skape størst verdier for samfunnet?
Innholdet kommenteres av Idar Kreutzer, Gerd-Liv Valla, Karen Helene og Jens Ulltveit-Moe, og Frode Strand Nilsen.
De som har vært med i utviklingen av boken:
Erik W. Jakobsen har vært prosjektleder. Han har doktorgrad fra NHH og er daglig leder i forsknings- og analyseselskapet MENON. Jakobsen innehar også en bistilling ved NHH og HiBu.
Leo A. Grünfeld kommer fra MENON og har også en forskerstilling ved NUPI. Han har doktorgrad i samfunnsøkonomi og særlig kompetanse på utenlandsk eierskap og internasjonale investeringer.
Joachim A. Holter er siviløkonom og partner i utviklingsselskapet Norscan Partners hvor han bl.a. har spilt en sentral i eierskifte for flere store norske og utenlandske selskaper.
Lasse B. Lien er førsteamanuensis i strategisk ledelse ved NHH og jobber til daglig med konsernstrategi, blant annet hvordan eierskap påvirker bedriftenes lønnsomhet og vekst.
Les mer
Boken er en forskningsrapport og et resultat av forskningsprosjektet "Grenseløs verdiskaping", som ble startet i 2004. Hensikten med prosjektet har vært å kartlegge alt eierskap i Norge, og å peke ut hvilke eiere som skaper verdier for egen bedrift og for samfunnet. Forfatterne gir en tilnærmet fullstendig oversikt over eierskapet i norsk næringsliv, også i den delen av næringslivet som ikke er børsnotert. Blant annet viser de hvor store verdier som skapes i offentlig eide bedrifter, og av utenlandske eiere. De presenterer også et nytt rammeverk for hvordan eiere kan bidra til at bedrifter skaper høyere verdier. Bokens innhold er kommentert av sentrale aktører i norsk næringsliv, blant dem Idar Kreutzer, Karen Helene Ulltveit-Moe og Gerd-Liv Valla. Har litteraturliste og register.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788215009971
Publisert
2006
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Universitetsforlaget
Vekt
560 gr
Høyde
157 mm
Bredde
231 mm
Dybde
21 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Innbundet
Antall sider
284