Egne ressurser og kompetanse er ikke alltid tilstrekkelig for å utvikle konkurransedyktige bedrifter. Samarbeid, allianser og nettverk mellom bedrifter har de siste årene fått større og større betydning både i norsk og internasjonalt næringsliv. Ved å samarbeide kan bedrifter nå målsetninger som de ikke kan realisere alene. Men bedriftssamarbeid er ikke uten fallgruver, og mange samarbeider fører aldri til de ønskede gevinstene. Formålet med denne boken er å bidra med kunnskap om hvilke gevinster man kan oppnå gjennom samarbeid, og ikke minst hvilke forutsetninger som må være til stede for at gevinstene skal kunne realiseres. Boken er rikt illustrert med eksempler og minicase og henvender seg til næringslivsansatte som arbeider i bedrifter som er involvert i samarbeid, eller som vurderer å gå inn i et bedriftssamarbeid. Boken er også meget godt egnet for studenter på universitets- og høyskolenivå som tar kurs innenfor strategi, markedsføring, samt organisasjon og ledelse. Sven A. Haugland, dr.oecon., er professor ved Norges Handelshøyskole. Hans forskningsarbeid er konsentrert om bedriftssamarbeid, internasjonalisering og distribusjon.
Les mer
Samarbeid mellom bedrifter kan være et virkemiddel for å hevde seg i en stadig hardere og mer internasjonal konkurransesituasjon. Boken gir en innføring i strategiske, organisatoriske og styringsmessige problemstillinger ved bedriftssamarbeid. Har litteraturliste og stikkordregister.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788215006390
Publisert
2004
Utgave
2. utgave
Utgiver
Vendor
Universitetsforlaget
Vekt
242 gr
Høyde
215 mm
Bredde
155 mm
Dybde
10 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
139
Sjanger
Faglitteratur

Forfatter