Forskning på KAT-veiledning presenteres på en lettfattelig måte, og
som leser får du en grundig innføring i veilederrollen, ulike
veiledningsmodeller og læringsstiler samt hvordan vi skaper et trygt
og tillitsfullt læringsmiljø. Forfatterne belyser sentrale elementer
i veiledning som kan benyttes på tvers av kliniske problemer, og i
veiledning av mer spesifikke, manualbaserte tilnærminger. Stoffet
presenteres med eksempler og veiledererfaringer og inneholder nyttige
ressurser som kasusformuleringer tilpasset ulike aldre, sjekklister og
andre relevante verktøy. Boken er for alle som veileder i bruk av
kognitiv atferdsterapi, og den er særlig nyttig for dem som veileder
terapeuter som anvender tilnærmingen med barn og ungdom. Psykiske
helseproblemer hos barn og unge er ofte sammensatte, og
behandlingstiltak må ofte omfatte mer enn individuell kognitiv
atferdsterapi. Tiltakene må også være tilpasset annen hjelp som
barnet og systemet rundt har behov for. Forfatterne gir praksisnære
eksempler på hvordan KAT kan brukes i slike situasjoner. «Som leser
får du mange gode vignetter og eksempler som er nyttige for
veiledningspraksis. Jeg anbefaler boken for alle som skal lære å
veilede, ut fra en KAT-tilnærming.» Hans M. Nordahl, professor i
klinisk psykologi og atferdsmedisin ved NTNU
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788205610859
Publisert
2024
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Gyldendal akademisk
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter