Hvordan får du til å skrive en akademisk tekst som fungerer? Hva kan
kvalitativ metode bidra med i en oppgave? Hvordan bør spørsmål
stilles og argumenter bygges opp Å skrive oppgaver er noe av det
vanskeligste (og morsomste) du kommer til å gjøre i løpet av
studietiden. Oppgaveskriving øver deg opp i og tester deg i en rekke
grunnleggende akademiske ferdigheter: din evne til å formulere
tydelige og relevante problemstillinger; til å argumentere klart,
systematisk og abstrakt; og til å foreta innsiktsfulle analyser og
finne løsninger på problemer. Denne boken har fire deler der
henholdsvis metode, skriveprosessen, feltarbeidet og ferdigstillelsen
er tema. Underveis diskuteres overordnede spørsmål om det å skrive
oppgaver som oppgavens struktur, spørsmålet om hva et vitenskapelig
problem er, tekstredigering og kildehenvisninger og hvordan du kan
arbeide for å skape en velskreven og tydelig oppgave. Ulike metoder,
som feltstudier, intervjuer, fokusgrupper, observasjoner og etnografi
presenteres også. Analyse, kritikk og kvalitet er også tema
avslutningsvis. I denne boka gis lettfattelige og oversiktlige svar
på de spørsmålene du stiller deg når du skal skrive en oppgave. I
tjue kapitler har jeg drøftet disse spørsmålene, alt fra hva en
oppgave er, til hvordan intervjuer skal gjennomføres, hva teori er,
og hvordan man håndterer kritikk. Premisset for denne boken er at
metode i kvalitativ og tolkende forskning ikke kan reduseres til en
rekke skritt-for-skritt-teknikker du mekanisk bør følge. Snarere
dreier det seg om en kombinasjon av ferdigheter du må lære deg å
beherske, som å gjøre kvalifiserte vurderinger og avveininger
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788205597815
Publisert
2024
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Gyldendal akademisk
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter