Hvordan får du til å skrive en akademisk tekst som fungerer? Hva kan kvalitativ metode bidra med i en oppgave? Hvordan bør spørsmål stilles og argumenter bygges opp Å skrive oppgaver er noe av det vanskeligste (og morsomste) du kommer til å gjøre i løpet av studietiden. Oppgaveskriving øver deg opp i og tester deg i en rekke grunnleggende akademiske ferdigheter: din evne til å formulere tydelige og relevante problemstillinger; til å argumentere klart, systematisk og abstrakt; og til å foreta innsiktsfulle analyser og finne løsninger på problemer. Denne boken har fire deler der henholdsvis metode, skriveprosessen, feltarbeidet og ferdigstillelsen er tema. Underveis diskuteres overordnede spørsmål om det å skrive oppgaver som oppgavens struktur, spørsmålet om hva et vitenskapelig problem er, tekstredigering og kildehenvisninger og hvordan du kan arbeide for å skape en velskreven og tydelig oppgave. Ulike metoder, som feltstudier, intervjuer, fokusgrupper, observasjoner og etnografi presenteres også. Analyse, kritikk og kvalitet er også tema avslutningsvis. I denne boka gis lettfattelige og oversiktlige svar på de spørsmålene du stiller deg når du skal skrive en oppgave. I tjue kapitler har jeg drøftet disse spørsmålene, alt fra hva en oppgave er, til hvordan intervjuer skal gjennomføres, hva teori er, og hvordan man håndterer kritikk. Premisset for denne boken er at metode i kvalitativ og tolkende forskning ikke kan reduseres til en rekke skritt-for-skritt-teknikker du mekanisk bør følge. Snarere dreier det seg om en kombinasjon av ferdigheter du må lære deg å beherske, som å gjøre kvalifiserte vurderinger og avveininger
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788205597815
Publisert
2024
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Gyldendal akademisk
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok

Forfatter