Denne boken utforsker grunnleggende sider ved det å vokse opp med
krysskulturelle erfaringer. Hvor hører man hjemme når man er
oppvokst med påvirkning fra flere samfunn og kulturer? Hvem er man
da, og hva vil det si å bli fremmedgjort? Hva i en slik oppvekst kan
gi motstand, og hva kan gi muligheter? Forfatteren diskuterer hvordan
kultur og flerkultur er med å forme oss, og dermed vår opplevelse av
identitet. Samtidig fremheves betydningen av faktorer som minoritets-
og migrasjonsstress, avstandsfamilier, sosial ekskludering og
diskriminering for krysskulturelle barns utvikling og tilhørighet. Et
sentralt perspektiv er at krysskulturelle barn ofte ikke blir
forstått og møtt på egne premisser. De skal stadig passe inn i form
og betingelser diktert av andre. På alle arenaer må de ofte enten
leve opp til eller bryte med bestemte forventninger og
kategoriseringer. Dette er tredje utgave. Boken utkom først ut i 2013
under tittelen «Krysskulturelle barn og unge». Temaene er fremdeles
dagsaktuelle i en nåtid hvor vi er opptatt av å styrke et flerstemt
fellesskap, forebygge rasisme, hindre utenforskap, styrke posisjonene
til nasjonale minoriteter og urfolk, og ivareta mennesker på flukt
fra krig og miljøkatastrofer. Boken er skrevet for studenter og
yrkesutøvere i fag som retter seg mot arbeid med barn og ungdom. Den
er brukt som pensum ved en rekke utdanninger, blant annet
barnehagepedagogikk, pedagogikk, psykologi, barnevern, sosialt arbeid,
politi og sykepleie. Denne reviderte utgaven er oppdatert i tråd med
den faglige utviklingen. Det er gjort endringer i struktur, design og
omfang for å gjøre boken enda mer anvendelig. Nytt er også at boken
er beriket med ressurser knyttet til hvert kapittel. Ved å skanne en
QR-kode på kapittelforsiden får du lenker til nettsider, podkaster
og videoer om kapittelets tema.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788205596467
Publisert
2024
Utgave
3. utgave
Utgiver
Vendor
Gyldendal akademisk
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter