I denne boka lærer du om arbeidsmåter, modeller og tiltak for å bedre kvalitet og pasientsikkerhet i helsetjenestene. Norske helsetjenester er blant de beste i verden. Men selv om de fungerer godt på mange områder, kan tjenestene ha feil, mangler, svikt og uønsket variasjon, det vil si at helsehjelpen ikke følger anbefalte standarder. Mange pasienter pådrar seg skader som følge av helsetjenester de har mottatt eller ikke fått. I de senere årene er kravene til pasientsikkerhet blitt betydelig skjerpet, og det legges stor vekt på kvalitetsforbedring og kvalitetskontroll på alle nivåer i helse- og omsorgstjenesten. Målet med systematisk kvalitetsarbeid er å bedre pasientsikkerheten slik at færre opplever uønskede hendelser og feil når de er pasienter i spesialist- og kommunehelsetjenesten. Arbeidsmåter, modeller og tiltak som presenteres i denne boka, kan helsepersonell bruke i sitt daglige arbeid for å bedre kvaliteten på tjenestene til pasientene. Målgruppen er helsefagstudenter i bachelor-, videreutdannings- og mastergradsprogrammer. Boka egner seg også for sykepleiere og ledere både i spesialist- og kommunehelsetjenesten og for annet helsepersonell.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788205576599
Publisert
2024
Utgave
2. utgave
Utgiver
Vendor
Gyldendal akademisk
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok