I denne boka lærer du om arbeidsmåter, modeller og tiltak for å
bedre kvalitet og pasientsikkerhet i helsetjenestene. Norske
helsetjenester er blant de beste i verden. Men selv om de fungerer
godt på mange områder, kan tjenestene ha feil, mangler, svikt og
uønsket variasjon, det vil si at helsehjelpen ikke følger anbefalte
standarder. Mange pasienter pådrar seg skader som følge av
helsetjenester de har mottatt eller ikke fått. I de senere årene er
kravene til pasientsikkerhet blitt betydelig skjerpet, og det legges
stor vekt på kvalitetsforbedring og kvalitetskontroll på alle
nivåer i helse- og omsorgstjenesten. Målet med systematisk
kvalitetsarbeid er å bedre pasientsikkerheten slik at færre opplever
uønskede hendelser og feil når de er pasienter i spesialist- og
kommunehelsetjenesten. Arbeidsmåter, modeller og tiltak som
presenteres i denne boka, kan helsepersonell bruke i sitt daglige
arbeid for å bedre kvaliteten på tjenestene til pasientene.
Målgruppen er helsefagstudenter i bachelor-, videreutdannings- og
mastergradsprogrammer. Boka egner seg også for sykepleiere og ledere
både i spesialist- og kommunehelsetjenesten og for annet
helsepersonell.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788205576599
Publisert
2024
Utgave
2. utgave
Utgiver
Vendor
Gyldendal akademisk
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter