Hver dag gruer tusenvis av mennesker seg for å gå på jobben fordi
de føler seg mobbet, trakassert, utstøtt eller i direkte konflikt
med kolleger, ledelse eller kunder eller klienter. Konflikter i
arbeidslivet er et sentralt og viktig tema som berører mange
enkeltpersoner og virksomheter og samfunnet som helhet. De har en
tendens til å utvikle seg over tid og involvere stadig flere dersom
de ikke blir håndtert i tide. Denne boken tar særlig for seg de
emosjonelle sidene ved konflikter og er en oppfølging av boken Varme
og kalde konflikter i arbeidslivet, som utkom i 2001. Konflikter kan
oppstå mellom enkeltpersoner eller mellom grupper av ulike slag der
yrke, kulturell bakgrunn, kjønn eller profesjon kan gi grunnlag for
alvorlige uoverensstemmelser. Interessemotsetninger mellom avdelinger
er heller ikke uvanlig. Konflikter kan forklares på ulike måter, men
i denne boken legger vi hovedvekten på hvordan organisatoriske
forhold på arbeidsplassen kan være en medvirkende årsak til at de
oppstår. Varme konflikter i arbeidslivet viser hvordan rusbruk,
inkludering, rigide målstyringssystemer, varsling og uheldige
ledelsesformer kan bidra til at det oppstår konflikter. Helsemessige
effekter av konflikter diskuteres, i likhet med konflikter knyttet til
kjønn og konflikter på flerkulturelle arbeidsplasser. Boken
inneholder mange erfaringer og praktiske råd i forbindelse med
konflikthåndtering. Det legges spesiell vekt på dialogbaserte
metoder som kan kombineres med et bredere arbeidsmiljøarbeid.
Les mer
organisatoriske perspektiver og håndteringsmetoder
Produktdetaljer
ISBN
9788205574588
Publisert
2022
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Gyldendal akademisk
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter