En samtale i skolen skal være gjensidig og støttende, slik at
elevene involveres og engasjeres. I denne boka legger forfatterne vekt
på at samtalene skal ha en tydelig faglig hensikt. Gjennom ulike
innfallsvinkler utforsker forfatterne hvordan samtalen kan bidra til
at elevenes forståelse utvides til sammenhengende tankebaner og nye
spørsmålsstillinger. Forfatterne utforsker vilkårene for samtalen
og sammenhenger mellom innhold og form. De understreker lærerens
rolle som bidragsyter og tilrettelegger for samtalene. Hvordan og i
hvor stor grad læreren skal bruke samtalene til å styre mot
spesifikke læringsmål, og hvor mye man skal la elevene undersøke
selv, blir diskutert. Samtalens didaktiske muligheter er en flerfaglig
antologi med bidrag fra høgskoleansatte fra ulike fagfelt:
matematikk, norsk, engelsk, musikk, IKT og pedagogikk. Målet er at
disse forskningsbaserte bidragene fremmer diskusjoner og at
lærerstudenter, lærere og forskere blir mer bevisst ulike aspekter
og muligheter den didaktiske samtalen har.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788205570764
Publisert
2022
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Gyldendal akademisk
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter