Hvordan kan vi bli bedre til å snakke med barn, ikke bare til dem?
Mange barn og unge strever med tanker og forestillinger knyttet til
begivenheter i familien, i barnehagen eller skolen. Nyheter fra det
store verdenssamfunnet kan også virke overveldende. Noen reagerer med
redsel, frykt og utrygghet og kompenserer sine følelser med å
utvikle en atferd som oppfattes som krevende og problematisk. Vi
kaller dem ofte «atferdsvanskelige», der de opponerer, protesterer,
argumenterer og bryter grenser. Felles for disse barna er at de
trenger voksne som ser dem og er gode samtalepartnere, og som kan
hjelpe dem til å uttrykke og forstå seg selv bedre. Hvordan kan vi
så i samhandling med barnet finne nøkkelen til deres ressurser og
samarbeidsvilje? Kinge har arbeidet med barn og unge med spesielle
behov i mange år, og har gjort seg viktige erfaringer med systematisk
bruk av samtaler. I boken gir hun en praktisk og metodisk fremstilling
av hvordan man kan komme i gang med og gjennomføre barnesamtaler. Hun
argumenterer sterkt for at det er viktig å hjelpe barna så tidlig
som mulig for å hindre at de utvikler større vansker. Boken
inneholder mange nyttige beskrivelser av barns tanker og hvordan de
selv opplever sin situasjon.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788205570245
Publisert
2022
Utgave
2. utgave
Utgiver
Vendor
Gyldendal akademisk
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter