Mellommenneskelige konflikter er uunngåelige når mennesker
samhandler. I et mangfoldig og inkluderende arbeidsliv må konflikter,
trakassering, mobbing og utilbørlig opptreden håndteres på en
saklig, god og rettferdig måte i tråd med arbeidsmiljølovens
bestemmelser. Hva menes med konflikt og trakassering? Hvordan utvikler
konflikter seg? Hvem skal gjøre hva når det oppstår konflikter
eller trakassering på jobben? Hvem har ansvaret? Hva sier lover og
regler? Hvilke arbeidsmetoder kan man benytte? Hvilke menneskelige,
juridiske og økonomiske konsekvenser kan konflikter få for den
enkelte og for virksomheten? I denne boken forenes juridiske og
organisasjonspsykologiske svar på slike spørsmål med tanke på å
skape en forsvarlig og god håndtering av konflikter og trakassering i
arbeidslivet. Denne 3. utgaven er bl.a. oppdatert med nytt stoff om
varsling i konfliktsaker, både juridisk og faglig. Videre er den
oppdatert på ny norsk og internasjonal forskning om konflikter og
mobbing i arbeidslivet og ny rettspraksis, og informasjon, men også
forskning, om faktaundersøkelser, som er en metode som er blitt
sterkt videreutviklet og utprøvd siden første utgave i 2007.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788205567375
Publisert
2021
Utgave
3. utgave
Utgiver
Vendor
Gyldendal akademisk
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter