Hvordan kan vi forstå kommunikasjon mellom mennesker? Kan kunnskap om
kommunikasjon bidra til å forbedre profesjonell praksis? Kan slik
kunnskap bidra til å endre fastlåste situasjoner og se nye
muligheter? Det finnes mange forskjellige profesjoner med ulike
oppgaver i helse- og sosialfeltet og i pedagogisk virksomhet. En
fellesnevner er at de yter profesjonelle tjenester samfunnet behøver.
Kvalifiserte profesjonsutøvere utvikler gode relasjoner og snakker
med mennesker på gode og hjelpsomme måter. I det profesjonelle
arbeidet står samtalen sentralt; samtaler med brukere, klienter og
pasienter, samtaler med barn og deres foresatte og samtaler mellom
fagfolk og kollegaer. Del 1 introduserer et grunnleggende relasjons-
og kommunikasjonsperspektiv. Del 2 fordyper seg i systemisk
kommunikasjonsteori og går i dybden på begreper utviklet av Gregory
Bateson. Del 3 introduserer flere teorier for profesjonell praksis,
dialog, anerkjennelse og interkulturell kommunikasjon. Del 4 omfatter
mer praktiske perspektiver på kommunikasjon i profesjonell praksis.
Del 5 viser til et kart over kommunikasjonsteorier og handler også om
profesjonell utvikling. Forfatterne henvender seg direkte til leseren
og inviterer til egne refleksjoner underveis i lesingen. Boken retter
seg i første rekke til grunnutdanning av de store gruppene
profesjonsutøvere; sosionom og barnevernspedagog, vernepleier og
sykepleier, lærer og barnehagelærer, men er også aktuell for andre
utdanninger innenfor profesjonsfeltet.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788205560383
Publisert
2022
Utgave
2. utgave
Utgiver
Vendor
Gyldendal akademisk
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter