Vurdering FOR læring handler om at lærere og elever bruker vurdering
som redskap til å justere opplæringen underveis. Lærere kan bruke
vurdering i arbeidet med å tilpasse opplæringen. Elever kan bruke
informasjon om egen læring til å få innsikt i hvor de er og hvor de
skal i sin læringsprosess.Denne boken gir deg en teoretisk innføring
i hvordan du kan tilrettelegge for dette i praksis. Du blir
introdusert for ti veiledende prinsipper som tar for seg hvordan
vurdering kan brukes som et redskap for læring. Prinsippene tar
utgangspunkt i internasjonal forskning i feltet og illustreres med
praktiske eksempler fra klasserom i Norge, England og Canada.
Prinsippene og innholdet i boka knyttes til de krav som stilles til
underveisvurdering i Kunnskapsløftet. Denne 2. utgaven er oppdatert
ut fra endringene som ble gjort i forskrift til opplæringsloven om
individuell vurdering 1. august 2009. Sagt om 1. utgave av
boka:«Denne boken er et veldig godt utgangspunkt for alle som ønsker
å fokusere på vurderingsformer som fremmer læring. Den kombinerer
teori og praktiske eksempler og vil være nyttig for lærerstudenter,
lærere og skoleledere» Line Tyrdal, lærer.«Trude Slemmen bruger
forskningsresultater som fundament for denne meget brugbare bog, hvor
ikke mindst forskellen på begreberne vurdering og evaluering
spidsformuleres ud fra deres oprindelige betydning. Og det giver en
inspirerende genintroducering til begrebet vurdering, som bliver en
del af pædagogikken, ikke som envejskommunikation fra lærer til elev
om et slutresultat, men som et aktivt procesredskab (...)»
Folkeskolen.dk, 29. januar 2010.«Boken er forbilledlig pedagogisk
strukturert i den forstand at Slemmen synliggjør sin egen pedagogikk
i fremstillingsformen. Den prisverdige utformingen vises ved at den er
oversiktlig, lett å orientere seg i og full av gode, konkrete tips.»
Bedre Skole, 8. mars 2010.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788205559288
Publisert
2021
Utgave
2. utgave
Utgiver
Vendor
Gyldendal akademisk
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter