På fritiden leser vi litteratur for å oppleve. Og fundamentet for
denne opplevelsen er den særegne menneskelige egenskapen vi kaller
fantasi. Hva med å ta med dette perspektivet inn i klasserommet? I
klasserommet har vi mulighet til å la elevene få bruke fantasien og
utforske litteraturen, hver for seg og i fellesskap. Elever liker å
snakke sammen, og elever liker å snakke om det de har lest. Gjennom
strukturerte litterære samtaler kan de dele opplevelsene sine av
tekstene og sammen utforske både tekstene og verden. Ønsket om å
forstå bedre hvordan utveksling av ideer og utforsking av tekster kan
foregå mellom elever i grunnskolen, førte til et treårig
forsknings- og utviklingsprosjekt om litterære samtaler. Prosjektet
omfattet 150 elever og 7 lærere på ungdomstrinn og mellomtrinn i
årene 2015 til 2018. Det er denne forskningen som danner grunnlaget
for boken. Boken er aktuell for studenter og forskere innenfor lærer-
og lektorutdanningene, og for lærere i grunnskolen.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788205546356
Publisert
2021
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Gyldendal akademisk
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter