Hva innebærer en tilpasset, likeverdig og inkluderende opplæring i
praksis, og hva kan skolen gjøre for å realisere alle elevers
potensial for læring? Dette er de grunnleggende temaene for denne
boka om tilpasset opplæring og inkluderende pedagogiske
støttesystemer. Ut fra en tredeling av elevgruppen drøfter og viser
Nordahl og Overland hvordan opplæring kan tilrettelegges for alle
elever i skolen. Her presenteres et forskningsbasert system som har
bedre sannsynlighet for å sikre elevenes læring enn det
tradisjonelle spesialpedagogiske systemet som har vært brukt i skolen
siden 1975. Forfatterne hevder at alle lærere trenger støtte fra
kolleger i arbeidet, og slik støtte er spesielt viktig for lærere
som prøver å forbedre læringsresultatene til elever som har
mangelfullt læringsutbytte. I boka drøftes det hvordan interne og
eksterne pedagogiske støttesystemer i skolen kan bistå lærere slik
at opplæringen blir best mulig tilpasset den enkelte elevs
forutsetninger og muligheter. Videre legges det et sterkt fokus på at
det er elevenes læring som er det inkluderende pedagogiske
støttesystemet sin hensikt. Målgruppen for boken er for studenter i
ulike lærerutdanningstilbud, og ikke minst aktive lærere og
skoleledere som har behov for å videreutvikle den pedagogiske
praksisen i skolen.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788205542662
Publisert
2021
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Gyldendal akademisk
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter