Da barnet ble gitt status som sosial aktør for rundt 30 år siden,
skapte det bølger inn i både pedagogiske, psykologiske, historiske,
økonomiske, politiske og rettslige teorier om barnet og barndommen
Denne boken er en introduksjon til, og refleksjon over, studier av
barn og barndommer i Norge. Basert på elleve empiriske bidrag med
ulike tematiske, teoretiske og metodologiske innfallsvinkler, gir
boken et bilde av hvordan det er å vokse opp i Norge i dag. Gjennom
eksempler fra familieliv, barnehage, skolehverdag, fritidsarenaer,
barnevern og helsevesen, belyser boken hvordan samfunnet påvirker
barns liv samtidig som barn er medieforbrukere, medelever, medskapere
og medborgere i samfunnet. Boken er forankret i, og gir en innføring
til, tverrfaglige barndomsstudier, som er et toneangivende felt
internasjonalt i forskning med barn og unge, og trekker på
perspektiver innen samfunnsvitenskap og humaniora. Bokens bidragsytere
drar nytte av blant annet statistiske, etnografiske og historiske
analyser for å situere barnet som subjekt og anerkjenne barndom som
en refleksjon av sosial forandring. I bokens innledning og avslutning
diskuteres barndomsstudienes fortid, nåtid og fremtid ved å
sammenfatte hvordan bidragene i boka er med på drive feltet fremover.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788205542631
Publisert
2021
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Gyldendal akademisk
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter