Naturfagene er viktige! Ikke først og fremst som et nyttefag, men som
kultur- og dannelsesfag, og som grunnlag for å bli aktive og
informerte medborgere i et velfungerende demokrati. Hva er
naturvitenskap, og hvorfor skal alle lære naturfag på skolen?
Hvilken betydning har naturfag som allmenndannelse i dagens skole og
samfunn? Hvordan skal man forholde seg kritisk til media og
interessegrupper som både bruker og misbruker forskning og vitenskap
i sine forsøk på å fremme spesielle interesser? Kan vi stole på
vitenskapen og forskerne? Forfatteren tar leseren med på en
dannelsesreise i naturvitenskapens mange sider - en reise som går
gjennom historien, filosofien, sosiologien, etikken, økonomien og
politikken. Boka er først og fremst tenkt brukt i utdanning og
etterutdanning av naturfaglærere, men er også myntet på alle som er
interessert i et kritisk blikk på vitenskapens rolle, troverdighet og
utfordringer i dagens samfunn. Denne fjerde utgaven er grundig
oppdatert, til dels nyskrevet etter fagfornyelsens læreplaner, LK20.
Naturfaget i norsk skole blir presentert i en historisk sammenheng, og
med sideblikk til andre land. Framstillingen fanger også opp dagens
store utfordringer knyttet til bærekraftig utvikling; klima- og
miljøkrise, global oppvarming, pandemier, tap av naturmangfold. Det
vies stor plass til å presentere vitenskapen som en universell
virksomhet, med felles kultur, normer og verdier - og til å vise
hvordan disse idealene i dag er under stress. Et godt, demokratisk
samfunn er avhengig av folk har tillit til forskningen - og at
forskerne faktisk fortjener en slik tillit. Boka er en kritisk og
engasjerende presentasjon av ulike tilnærminger for å forstå
naturfagene i en bred samfunnsmessig sammenheng. Forfatteren bruker en
rekke spennende eksempler og historier for å belyse temaene. Omtaler
av boka: Svein Sjøberg har gjennom flere tiår vært en sentral
talsmann for naturfag i skolen, og ikke minst for en dypere
forståelse av at naturfagene ikke bare dreier seg og utdannelse, men
også allmenndannelse. En forståelse av verden og mennesker med basis
i naturvitenskapelige innsikter er enda viktigere nå enn da hans
fabelaktige bok «Naturfag som allmenndannelse» kom første gang i
1998. Den var til stor inspirasjon, og det er virkelig grunn til å
glede seg over at en 4., oppdatert og utvidet utgave nå utgis. Dag O.
Hessen, Biolog og fagforfatter «Naturfag som allmenndannelse åpnet
øynene mine for naturfagets viktige funksjon i samfunnet. Den fikk
meg til å reflektere over hva jeg driver med, hvorfor jeg ville bli
lærer, og hva jeg ville bruke lærergjerningen til. Boka var en bauta
i mitt utdanningsløp, og har vært definerende for mye av det jeg har
gjort siden.» Andreas Wahl, forskningsformidler og programleder for
NRKs «Folkeopplysningen Selv holder jeg aldri et foredrag om dannelse
uten å henvise til Svein Sjøbergs utmerkede bok om
naturvitenskapelig dannelse. Sjøbergs bok skulle, etter min
oppfatning, ha vært obligatorisk lesing for studenter på alle
fakulteter. Jeg unnlater heller aldri å si at "dannelse" i vår
moderne kultur må bli svært mangelfull uten innsikt i naturvitenskap
og teknologi." Trond Berg Eriksen, professor i idehistorie,
Universitetet i Oslo, Morgenbladet 27.april 2012
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788205535213
Publisert
2022
Utgave
4. utgave
Utgiver
Vendor
Gyldendal akademisk
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter