Ungdommers reaksjoner og handlinger påvirker daglig lærere, foreldre
og andre som på nært hold får oppleve ungdomshjernens modning og
utvikling. Ikke sjelden får hjem og skole reaksjoner i form av en
berg-og-dal-bane av følelser og kaos fra de unge, som ofte var både
rolige og samlet da de var noen år yngre. Konklusjoner i nyere
forskning på den unge hjernen gir et viktig og spennende utgangspunkt
for problemstillinger som: Hvordan gi ungdom et godt utgangspunkt for
læring og emosjonell vekst? Hvordan hente frem det beste i den
enkelte tenåring? Hvordan få ungdom som trøbler til å ta ut mer av
sitt positive potensial? Deler av den nyere hjerneforskningen har
fokus på de unges nevrologiske modning og utvikling, og en del av
funnene reiser en rekke interessante problemstillinger for den som
arbeider med og omgås unge mennesker. Er det kanskje ikke slik at
puberteten er årsaken til alt som skjer av endringer og frustrasjoner
i ungdomsalder? Blant forskere pekes det på at det skjer så mye med
hjernen i denne perioden at det nærmest kunne vært aktuelt med
varselskilt av typen «Ombyggingsarbeid pågår, en del besvær må
påregnes!»
Les mer
om den unge hjernen og pedagogisk praksis
Produktdetaljer
ISBN
9788205529663
Publisert
2021
Utgave
2. utgave
Utgiver
Vendor
Gyldendal akademisk
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter