Det spesialpedagogiske praksisfeltet har endret seg i de seinere
årene. I dag kjennetegnes det av mangfold og fleksibilitet. Det betyr
at det må være mange valgmuligheter når en skal utforme tilbud til
elever med særlige behov. Denne boka er en oppdatert versjon av
standardverket som gjennom to ti-år har vært flittig brukt for å
introdusere det spesialpedagogiske fagfeltet for studenter og lærere.
Mens spesialundervisningens organisering, omfang og resultater stadig
debatteres, har behovet for spesialpedagogisk erfarings- og
forskningskunnskap bare økt. Det er glidende overganger mellom
spesialundervisning, tilpasset opplæring og ordinær undervisning og
i dagens skole trengs kunnskap og kompetanse på alle de tre
fagområdene. Boka gi en innføring i fagområdets utvikling og
status, men også en oppdatert innføring i de vanligste former for
lærevansker og funksjonshemninger. Spesialpedagogikk har fremdeles en
foregangsfunksjon i skolen gjennom å ta inkludering, differensiering
og individualisering på alvor. Samtidig trenger elever med
spesialpedagogiske behov det samme som alle andre elever; et trygt
læringsmiljø og god undervisning.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788205528291
Publisert
2021
Utgave
5. utgave
Utgiver
Vendor
Gyldendal akademisk
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter