Siden slutten av 1980-tallet har vi vært igjennom en periode der de
politiske visjonene for norsk skole og barnehage har gått i retning
av en større grad av kontroll over skolens og barnehagens innhold og
praksis, og ansvarliggjøring av lærere på ulike nivåer i
utdanningssystemet. I denne vitenskapelige antologien belyses
utdanningspolitikk og vilkår for profesjonsutøvelse i skole og
barnehage i en tid der vi ser brytninger både mellom ulike prinsipper
for styring i utdanningsfeltet, brytninger mellom ulike syn på
utdanningens formål og hva slags syn på kunnskap, læring og danning
som skal være gjeldende. Kapitlene i antologien er sentrert rundt
hvilke implikasjoner endringer på makronivå kan ha for læreres
profesjonsutøvelse i barnehagen, grunnskolen og i videregående
skolen. Det rettes kritiske og analytiske blikk mot vilkår for
profesjonsutøvelse. I antologien drøftes kompleksiteten som råder i
utdanningspolitikken, samt den dynamikken som skapes i møtet mellom
politisk styring og pedagogisk praksis, samt hvordan
profesjonsutøvelse konstrueres i dette spenningsfeltet. Boken
henvender seg til studenter på lærer- og barnehagelærerutdanning,
og lærere og ledere i barnehage og skole som er interessert i å
utvide sin forståelse for styringssystemer og rammer rundt
profesjonsutøvelse. Boken viser også til forskningsresultater som er
av interesse for barnehage- og lærerutdannere og forskere innen
utdanningsfeltet.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788205525221
Publisert
2021
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Gyldendal akademisk
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter