En stor mengde lover og forskrifter skal sikre at forvaltningen
treffer riktige vedtak overfor borgerne. Likevel ser vi eksempler på
fremmedgjøring i saksbehandlingen; folk skjønner ikke regelverk og
begrunnelse for vedtak og føler at de ikke blir hørt. Dette kan
føre til gale eller lite hensiktsmessige vedtak, eller til at man
oppfatter møtet med forvaltningen som et overgrep. Hvordan kan vi
ivareta borgernes rettssikkerhet i møtet med et omfattende nett av
offentlige reguleringer og tjenester de er avhengig av? Hvordan
sørger vi for vern mot urimelige inngrep og for at borgerne får de
ytelsene de har krav på? God forvaltningsskikk er den første
tverrfaglige fremstillingen av denne problemstillingen. Den henvender
seg til alle som er opptatt av rettssikkerhet og gode
samhandlingsprosesser i forvaltningen, som jurist, saksbehandler,
politiker eller engasjert samfunnsborger.
Les mer
rettssikkerhet, kommunikasjon og konfliktforståelse i forvaltningen
Produktdetaljer
ISBN
9788205522169
Publisert
2021
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Gyldendal akademisk
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter