Denne boken er skrevet for deg som er student i
grunnskolelærerutdanningen og som tar sikte på en karriere som
lærer. Forfatteren gir oss innblikk i den historiske bakgrunnen for
teorier om læring, drøfter sammenhengen mellom evner, motivasjon og
mestring og viser hvordan situasjonen og det sosiale spiller inn for
personlig vekst og utvikling. Boken tar opp spørsmål som: - hvordan
skjer læring og utvikling? - hvordan skal vi forstå evner og
evnemessige forskjeller? - hvordan skal vi forstå dybdelæring? -
hvilken betydning har tilbakemelding for læring og utvikling? -
hvilken rolle spiller læreren for elevenes tilknytning til skolen?
Gjennom intervjuer med lærere, skoleledere og forskere får vi et
innblikk i aktuelle problemstillinger og utfordringene som
kjennetegner norsk skole. Fokus rettes mot praksis, noe som bidrar til
en kobling mellom teori og forskning på den ene siden, og
undervisningsrommet på den andre. I tillegg til å fungere som en
innføringsbok for studenter, vil boken være aktuell for andre som er
interessert i å lære mer om hva som motiverer oss til innsats,
hvordan eksamen og vurdering påvirker læreprosessen, og om hvordan
omgivelsene påvirker oss og bidrar til å gjøre oss til den vi er.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788205521087
Publisert
2023
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Gyldendal akademisk
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter