Fellesskolens store dilemma i dag er å forene hensyn til enhet og
forskjellighet, til fellesskap og mangfold. Skolen skal både
inkludere og differensiere. Hvordan disse utfordringene mestres, vil
trolig påvirke den offentlige skolens framtidige status og stilling.
Det henger sammen med at det fremste kvalitetskjennetegnet blant
foreldre ikke er hvor god de antar at skolen generelt er, men hvor god
de opplever at den lokale skolen er for deres barn. Skolens utfordring
blir derfor å utvikle et fellesskap der lærere greier å møte den
enkelte elev i mangfoldet av elever. Skal skolen ha rom for alle, må
den ha blikk for den enkelte.Boka setter søkelyset på dette ved å
belyse sentrale intensjonene for tilpasset opplæring, som danning,
fellesskolen, elevvurdering og spesialundervisning. Her drøftes også
skoleutvikling som virkemiddel for å realisere intensjonene om
tilpasset opplæring. Særlig innovasjon, lærerrollen, skoleledelse
og aksjonslæring vies oppmerksomhet Boka henvender seg til studenter
i lærerutdanning og annen pedagogisk utdanning, men også til dem som
arbeider i eller med skolen.
Les mer
intensjoner og skoleutvikling
Produktdetaljer
ISBN
9788205456570
Publisert
2021
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Gyldendal akademisk
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter