Fellesskolens store dilemma i dag er å forene hensyn til enhet og forskjellighet, til fellesskap og mangfold. Skolen skal både inkludere og differensiere. Hvordan disse utfordringene mestres, vil trolig påvirke den offentlige skolens framtidige status og stilling. Det henger sammen med at det fremste kvalitetskjennetegnet blant foreldre ikke er hvor god de antar at skolen generelt er, men hvor god de opplever at den lokale skolen er for deres barn. Skolens utfordring blir derfor å utvikle et fellesskap der lærere greier å møte den enkelte elev i mangfoldet av elever. Skal skolen ha rom for alle, må den ha blikk for den enkelte.Boka setter søkelyset på dette ved å belyse sentrale intensjonene for tilpasset opplæring, som danning, fellesskolen, elevvurdering og spesialundervisning. Her drøftes også skoleutvikling som virkemiddel for å realisere intensjonene om tilpasset opplæring. Særlig innovasjon, lærerrollen, skoleledelse og aksjonslæring vies oppmerksomhet Boka henvender seg til studenter i lærerutdanning og annen pedagogisk utdanning, men også til dem som arbeider i eller med skolen.
Les mer
intensjoner og skoleutvikling

Produktdetaljer

ISBN
9788205456570
Publisert
2021
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Gyldendal akademisk
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok

Forfatter