Snakk med oss oppfordrer skoler og barnehager til å overskride
etablerte arbeidsmåter og tenkemåter når man forholder seg til
minoritetsspråklige foreldre. Tittelen viser til at
minoritetsforeldre ønsker å bli tatt på alvor, bli lyttet til og
bli involvert i det pedagogiske arbeidet med deres barn. Det er
foreldrene som kjenner sine barn best, og de ønsker å bli snakket
med og ikke bare snakket til. Boka presenterer teoretiske perspektiver
som gir verktøy for økt kunnskap og forskningsbasert endring. Det
gis også praktiske eksempler på anerkjennende og likeverdig
samarbeid mellom foreldre og barnehage og skole. I boka presenteres
erfaringer fra prosjekter som er gjennomført i åtte kommuner i regi
av Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (NAFO) (se
www.hioa.no/nafo for mer informasjon). Noen av prosjektene er filmet
og tilgjengelig på
www.skoleipraksis.no/flerkulturell-opplering/filmer Forskning og
eksempler på hjem?skole-samarbeid med minoritetsspråklige foreldre i
Sverige og Danmark er også inkludert i boka. Snakk med oss retter seg
mot lærere og ledere i barnehage og skole, ansatte i PP-tjenesten og
studenter i lærerutdanninger ved universiteter og høgskoler
Les mer
samarbeid mellom foreldre, barnehage og skole i et flerkulturelt perspektiv
Produktdetaljer
ISBN
9788205456365
Publisert
2021
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Gyldendal akademisk
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter