Med utgangspunkt i nyutdannede læreres opplevelser det første året gir forfatterne, gjennom en faglig analyse og bruk av eksisterende nasjonal og internasjonal forskning, oss her en omfattende og forskningsbasert innsikt i hvordan det oppleves å starte en yrkeskarriere. De nye lærerne har en god utdanning, men er uten erfaring i en av de mest krevende og utsatte profesjoner: lærerprofesjonen.Politikere på nasjonalt og lokalt nivå, skoleeiere og skoleledelse samt veiledere og veilederutdannere har bruk for denne kunnskapen i arbeidet med å skape gode overganger fra utdanning til yrke. Samfunnet har behov for en dyktig og engasjert lærerprofesjon, og vi må alle jobbe for å stoppe tendenser som viser økende frafall fra yrket.Nye lærere og studenter i lærerutdanningene vil kunne kjenne seg igjen i fortellingene, tilegne seg et faglig grunnlag for refleksjon over egne erfaringer og, ikke minst, bli motivert av de mange positive opplevelsene de tolv førstereislærerne tar med seg videre i arbeidslivet ]]>
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788205431140
Publisert
2013-01-21
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Gyldendal akademisk
Vekt
400 gr
Høyde
240 mm
Bredde
167 mm
Dybde
14 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
212