Enten du elsker eller hater det, må du som lærer forholde deg til generative språkmodeller. I Kunstig intelligens i skriveopplæringen møter du Lars, en niendeklassing som bruker ChatGPT til å gjøre skriveoppgavene for seg. Hvilke muligheter har læreren til likevel å lære Lars å skrive? Boka svarer også på sentrale spørsmål om generative språkmodeller som: KI-literacy, hva er det? Hvordan er forholdet mellom språkbruk og kognitiv utvikling? Du får også en rekke konkrete tips til hvordan KI kan brukes i skriveopplæringen. Tipsene er hentet fra lærere og silt gjennom teori om god skriveopplæring.
Agnar Lirhus er skjønnlitterær forfatter av en rekke titler i forskjellige sjangre. Han er også norsklektor og har undervist i kreativ skriving, blant annet ved Forfatterstudiet i Bø. Da ChatGPT ble lansert, hoppet han ned i kaninhullet for å finne ut hvilke konsekvenser generative språkmodeller kan få for forfattere, skoleelever og samfunnet som sådan.]]>
Les mer
På små 70 sider for Lirhus præsenteret en meget central problemstilling med generativ kunstig intelligens i skolen. Især hans dramatiserede eksempel med en digtanalyse af Gunvor Hofmo er rigtig spændende læsning, der vil være inspirerende for alle (dansk-)lærere.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788202802561
Publisert
2024-02-08
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Cappelen Damm Akademisk
Serie
Vekt
96 gr
Høyde
200 mm
Bredde
125 mm
Dybde
5 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
70
Forfatter