«... en fortryllende og trollbindende tidsreise tilbake til år 1859.» «Dette må være årets beste roman, en ganske så fornøyelig leseopplevelse, jeg skulle ønske var betraktelig lengre.» «... en bok som passer for absolutt alle, den er drivende god, og dramatikk på høyde med verdenstoppen innen romansjangeren.» «... i er heldig som har så dyktige forfattere som Arvola i Norge.»
- Simen Ingemundsen, Randaberg 24
«Bokens persongalleri er enormt, frodig og fargerikt.» «... fascinerende og fjetrende lesning, med en slutt som bare åpner for en fortsettelse.» «Dette er storslagent epos fra Ingeborg Arvola. «Kniven i ilden» skjærer inn i et krevende liv på Nordkalotten, med den fascinerende kvinnen Brita Caisa i front - vakker og myteomspunnet [...]» «Og ja, forlaget lover en trilogi. Bare å glede seg.»
- Guri Hjeltnes, VG
«Det er så mye å like i denne romanen» «Språket er godt, fortellingen er spennende og dramatisk, natur-beskrivelsene er vakre, og person-tegningene er troverdige.» «Dette er altså en skikkelig godbit av en roman»
- Solgunn Solli, Altaposten
«Medrivende om finske innvandrere i Finnmark [...] Det motivisk-tematiske mangfoldet er slående: Livet ved havet og på vidda og ved elva, i allslags vær og til alle årstider, rapporter om rein, pulk, skigåing og skolte-samer, pomorhandel og spritsalg, forholdet mellom foreldre og barn, behovet for å gå i sauna, gleden ved dans og finske sanger, frykten for å bli joiket, bibel versus folkelig overtro [...] Slutten er tankevekkende og bør ikke røpes.»
- Steinar Sivertsen, Stavanger Aftenblad
«Her er det potensial for en storselger.» «... en medrivende roman om kjærlighet, arbeid og overtro.» «Her er spennende stoff, drama og driv.» «... en medrivende og historisk interessant roman» «... kan leses i ett begjærlig jafs.»
- Maya Troberg Djuve, Dagbladet
«... som en vill vårflom.» «... Arvola skriver med uimotståelig sensualitet» «... romanen er som en vill vårflom av sensualitet.» «Om jeg skal tippe, vil Kniven i ilden bli Ingeborg Arvolas store gjennombrudd som forfatter.»
- Anne Merethe K. Prinos, Aftenposten