Språkhverdagen på SFO handler om hvordan de voksne på SFO kan legge til rette for språklige aktiviteter som aktivt støtter og inkluderer barna. Å beherske språk er sentralt for barns utvikling, læring og sosiale kompetanse, og det er viktig for et godt språkmiljø at barn får mange muligheter til å delta og bruke språk i ulike sammenhenger. Forfatteren presenterer forskningsbasert kunnskap om hva som kjennetegner et godt språkmiljø, og ser dette i sammenheng med rammeplanen for SFO og eksempler fra praksis. Det gis en innføring i hva språk er, og hvordan man lærer språk. Boka presenterer kunnskap om barns språkutvikling og språkferdigheter i overgangen fra barnehagen frem til 10-årsalderen og ser dette i lys av kommunikasjon, lek, barnekultur og utvikling av sosial kompetanse. Flerspråklige barns språkutvikling og rammer for språklig deltakelse løftes frem. Barns muligheter for språklige aktiviteter gjennom muntlighet, lesing, skriving og digitale plattformer sees i lys av rammeplanen. Boka beskriver også forholdet mellom språkvansker og atferdsproblematikk og hvordan SFO kan ivareta disse barna. Boka er skrevet for fagarbeidere, assistenter og ledere på SFO. Det faglige innholdet er også relevant for assistenter, lærere og ledere i skolen. Studenter på barnehage- og lærerutdanningene, PPT og øvrige aktører i barns oppvekstmiljø kan også ha stor nytte av å lese boka.
Les mer
1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2022

Produktdetaljer

Publisert
2022-01-17
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Cappelen Damm Akademisk
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
E-bok
Antall sider
168

Forfatter