Denne boka reiser spørsmål rundt forståelsen av undervisnings- og læreprosesser. Forfatterne drøfter hvordan lærere og lærerutdannere kan vitalisere betydningen av deltakelse i utdanning som sosial praksis. Boka drøfter ut fra dette en undervisningspraksis med særlig vekt på elevens deltakelse, en deltakelse som handler om å aktivere det eleven bærer med seg i sitt minne. Undervisning handler om å få eleven eller studenten til å uttrykke seg selv. Forfatterne er opptatt av at læring og undervisning er ulike handlinger, men at de hører sammen og ikke kan forstås uavhengige av hverandre. Sentrale tematikker i boka er:
forholdet mellom utdanning og kunnskap
hvordan man kan bidra til åpne og deltakende læringsfellesskap
muntlig deltakelse i undervisnings- og læreprosesser
kollegaveiledning i reflekterende team
Dette er en bok for alle som er opptatt av praktisk pedagogikk og av hva som er grunnlaget for en undervisning som skaper deltakelse. Den er rettet spesielt mot lærere og lærerutdannere.
E-boka tilsvarer 1. trykte utgave. Oslo: Cappelen Damm, 2018.
Les mer
1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2018
Produktdetaljer
Publisert
2019-07-04
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Cappelen Damm Akademisk
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
E-bok
Antall sider
242
Orginaltittel
Undervisning som veiledning
Sjanger
Faglitteratur