Denne boka handler om veiledning som fagfelt og om veiledning som praktisk og teoretisk virksomhet. Hensikten med boka er å inspirere leseren til å studere veiledningsfeltets historiske og teoretiske utvikling. En slik innsikt kan hjelpe oss til å tolke og stille kritiske spørsmål til dagens veiledningslandskap.
Profesjonsveiledning gir et teoretisk grunnlag basert på en vitenskapelig og empirisk tilnærming. Den skriver fram et sosiokulturelt Vygotskyinspirert perspektiv på veiledning der veiledning defineres som en dialogisk virksomhet som foregår i en historisk, kulturell og institusjonell sammenheng. Den sammenhengen veiledningen foregår i, er del av og konstituerer veiledningens form og innhold. I boka drøftes formaliserte og mer uformelle veiledningspraksiser, og betydningen av ulike tilnærminger til veiledning der flere kunnskapsformer og perspektiver kommer i spill framheves.
Kunnskapsgrunnlaget i denne boka er basert på empiriske studier, historiske og teoretiske perspektiver. Boka er et dypdykk i veiledningsfeltet som har til hensikt å bidra til en undersøkende, forskende og kritisk granskende tilnærming. Den henvender seg til forskere, veilederutdannere og andre som er opptatt av veiledning som teoretisk og analytisk felt.
"Kombinasjonen av opprydding, historie og nyorientering gjør boka til et etterlengtet bidrag til norsk litteratur om veiledning."
Karl Øyvind Jordell, Professor ved Institutt for pedagogikk, UiO
E-boka tilsvarer 1. trykte utgave. Oslo: Cappelen Damm, 2017.
Les mer
1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2017
Produktdetaljer
Publisert
2019-07-04
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Cappelen Damm Akademisk
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
E-bok
Antall sider
250
Forfatter