«Det er en velskrevet og interessant bok, lett å lese og bli engasjert av, og den er like viktig som bøker om trassalder og sinksalve. En høyst velkommen bok for foreldre med store og mellomstore barn - de bøkene er det ikke for mange av.»
- Torborg Igland, Færdrelandsvennen
"Det er en velskrevet og interessant bok, lett å lese og bli engasjert av, og den er like viktig som bøker om trassalder og sinksalve. En høyst velkommen bok for foreldre med store og mellomstore barn - de bøkene er det ikke for mange av."
- Torborg Igland, FÆDRELANDSVENNEN
«Som kunnskapsoppsummering av helsespørsmål som står sentralt for unge i dag er boken god, faglig tung og viktig. Allmennleger og helsesøstre, lærere og ungdomsledere kan godt lese den og få mer kunnskap om hvordan det står til i ungdomskulturen.»
- Johanne Sundby, Tidsskrift for Den norske legeforening (utgave 17)
«Kroppsklemma er et viktig bidrag i kampen mot å bare snakke om skjønnhetstyranniet og kroppspresset som ødelegger livskvaliteten til så mange unge. NÅ er det viktigste at vi sammen tar tak for at den oppvoksende generasjon skal få mulighet til å oppleve et positivt kroppsbilde og dreie fokus fra den kosmetiske kroppen til den funksjonelle kroppen!»
- Jorunn Sundgot-Borgen (professor), Norges idrettshøyskole
«Boken er i stor grad skrevet for foreldre, og kanskje særlig for storbarnsforeldre. Det er også denne gruppen lesere som sannsynligvis vil ha mest glede av å lese denne boken. For andre lesere byr boken på innsikt i de mange utfordringene kroppspresset i dagens samfunn skaper for ungdom og unge voksne»
- Anne Tjønndal, Trønder-Avisa
«40- og 50-åringenes slit for å holde kroppen i toppform blir en småkomisk parallell til den virkeligheten Mogstad dokumenterer at barn og unge lever i. Innimellom alle treningsøktene og botoxinnsprøytningene ville det derfor være bra på mange vis om både foreldre, besteforeldre, lærere og andre voksne tok seg tid til å lese «Kroppsklemma», som Finn Skårderud på omslaget beskriver som «en alvorlig bok om moderne ufrihet».«
- John Roald Pettersen, Utdanningsnytt.no