«Roy Jacobsens roman skaper handling uten de store fakter og effekter. De usagte dramaer ligger i mange av ytringenes undertekst. Gjennom antydningens kunst trekkes leseren hele tiden inn i bokas underliggende spenning som skapes i samspillet og replikkskiftet mellom romanens aktører. Knapt noen annen norsk samtidsforfatter evner som ham å leve opp til den hemingwayske devisen: «Showing, not telling» gjennom et språk som bærer preg av sagaens korthogde stil. Det er mesterlig.»
- Finn Stenstad, Tønsbergs Blad
«Han er en kystfolkets mester, Roy Jacobsen, en virtuos poetisk skildrer av en kystkultur med fiske, båtmannskap og praktisk virke. […] romanen bæres trygt oppe av en romanforfatter som fører et vidunderlig vakkert språk og har en poetisk kraft. Dialogene og de kraftfulle uttrykkene på lokal dialekt skaper autentisitet. Kapitlene og scene etter scene rundes av med eleganse og finesse. Roy Jacobsen behersker det korte formatet. En fryd for sjel og hjerte.»
- Guri Hjeltnes, VG
«Om denne boka er det ikke annet å si at den er fantastisk. Gripende. Det skyldes minst historien i romanen, og mest selve måten Roy Jacobsen har fortalt den på. Han har en fantastisk historie å fortelle, ja, men den kunne lett ha blitt noe graps av sentimentalitet i en annen forfatters hender. Hos Jacobsen er den blitt til stor, stor kunst.»
- Valerie Kubens, Fædrelandsvennen
«Roy Jacobsen står igjen fram som en storartet forteller av det ujålete, medrivende slaget.»
- Steinar Sivertsen, Stavanger Aftenblad
«Roy Jacobsen er en virkelig forteller; med evnen til å gi leseren oversikt og detaljer i samme bilde - uten å miste perspektivet. […] I «Hvitt hav» er livet skildret både vakkert og brutalt.»
- Anne Schäffer, Bergens Tidende
«Etter «Hvitt hav» fortoner de to romanene fra øya på Helgelandskysten vel så mye som en jacobsensk variant av Olav Duuns «Juvikfolket», som et forspill til «Seierherrene». Etter andre roman om Ingrid og hennes opplevelser under 2. verdenskrig, vil nok mange lesere håpe på flere romaner om henne og barrøyfolket.»
- Terje Eidsvåg, Adresseavisen