Denne boken handler om ledelse for læring i mulighetenes skole. Det betyr ledelse for læring i en skole som særlig fokuserer på mulighetene for den enkelte elev og for fellesskapene, og for en mangfoldig og meningsfull kunnskapsutvikling. Forfatterne vektlegger særlig spenningsforholdet mellom allmenndanning og talentutvikling og bokens kapitler gir ulike eksempler og perspektiver på hvordan ledelse på ulike nivå i slike miljøer har betydning for elevenes kunnskapsutvikling og læringsfellesskap. Eksemplene i boken er fra nye studier innen ulike skolevirkeligheter som toppidrettsgymnas, grunnskole, kulturskole og en dansk friskole som særlig vektlegger estetisk tilnærming til læring. Bokens kapitler tilbyr også teoretiske drøftinger om ledelse fra ulike perspektiv. Til sammen er hensikten å styrke refleksjonskompetansen om skoleledelse for en bærekraftig og meningsfull kunnskapsutvikling i skolen. Boken er skrevet av forfattere fra et mangfold av kunnskapsfelt innen utdanning, kunstfag og ledelse, der vitenskap og kunst knyttes sammen på tvers av fag og tradisjoner. Samarbeidet fagpersonene imellom har gitt spennende resultater som bringer nye perspektiver og kunnskap om ledelse for læring. Boken er derfor et bidrag til skoleledelsesfeltet i bred forstand.]]>
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788202482459
Publisert
2016-04-11
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Cappelen Damm Akademisk
Vekt
496 gr
Høyde
238 mm
Bredde
169 mm
Dybde
15 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
260