Spesialpedagogisk hjelp i barnehagen gir en innføring i barns utvikling i barnehagealder og de vanskene som kan oppstå i denne aldersperioden. Fokus er på de ulike spesialpedagogiske utfordringene som ansatte i barnehagen møter. I boka gis en grundig innføring i kartleggingsformer og samarbeid i barnehagen, med hjemmet, helsestasjonen og PPT. Forfatterne viser til viktigheten av å identifisere barns behov for hjelp og støtte, og hvordan barnehagepersonalet gjennom tidlig innsats og ved individ- og systemrettet arbeid kan sette inn nødvendige tiltak overfor barn med spesielle behov. Områdene som er viet størst oppmerksomhet i boka, er barn med samspillsvansker/atferdsvansker, språkvansker, emosjonelle vansker (særlig angst og depresjon), synsvansker, hørselsvansker, ADHD og Tourette syndrom og autismespekterforstyrrelser. I tillegg gis det en innføring i begrepsvansker der barn med spesielt svakt begrepsgrunnlag er særlig behandlet i forbindelse med utviklingshemning og hjerneskade. Problemer i forbindelse med flerkulturelle forhold (migrasjonsrelaterte vansker) er også diskutert. Formålet med boka er å gi leseren en teoretisk innsikt i ulike vanskeområder og praktisk kunnskap som kan gjøres bruk av i den daglige omsorg, læring og utvikling av barn i barnehagen. Både sannsynlige årsaksfaktorer til problemene og sentrale tiltaksformer er derfor viet oppmerksomhet. Boka er særlig aktuell for barnehagelærerstudenter, ansatte i barnehagen og studenter i spesialpedagogikk. I tillegg kan boka være til hjelp for studenter som spesialiserer seg til barnevernsarbeid. Boka gir et godt grunnlag for videre studier og forskning samt et kunnskapsgrunnlag for å forbedre praksis i PPT. Andre med tilknytning til eller interesse for barn i barnehagealder, for barnehagevirksomhet og spesialpedagogikk vil også kunne ha utbytte av boka.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788202406264
Publisert
2014-06-05
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Cappelen Damm Akademisk
Vekt
623 gr
Høyde
240 mm
Bredde
171 mm
Dybde
20 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
320

Redaktør