Forfatteren har fulgt en rekke førskolebarns skriftspråklige utvikling - i tale og skrift. Hun beskriver barnas språkutvikling fra to- til seksårsalder og hevder barns lek med språket kan være med på å styrke barnets identitetsdanning og selvfølelse. Barn lærer språk ved å bruke det. I begynnelsen gjennom dialog, men allerede fra to-treårsalderen begynner de å eksperimentere med selve språket. Forfatteren har fulgt en rekke førskolebarns skriftspråklige utvikling, i tale og skrift, og studert deres lek med skriftmediet. Boka er aktuell for førskolelærerutdanningen og for førskolelærere og andre som arbeider med barn i to- til seksårsalderen. Den har teoretiske kapitler hvor sentrale utviklingsområder og teoretiske begrunnelser for pedagogiske tiltak blir diskutert, og kapitler med praktisk-pedagogisk profil med konkrete eksempler på hvordan man kan stimulere barns språk. De mange gode eksemplene og ideene til pedagogiske tiltak gjør at boka kan brukes som en praktisk håndbok i barnehagene, og som inspirasjonskilde for foreldrene.
Les mer
Forfatteren har fulgt en rekke førskolebarns språklige utvikling, i tale og skrift, og studert deres lek med skriftmediet. Hun beskriver språkutviklingen og framhever forbindelseslinjene mellom utviklingen av talt og skrevet språk som tar utgangspunkt i barns egne initiativ og interesser, kan være med på å styrke identitetsdanning og selvfølelse. Boka er primært aktuell for førskolelærerutdanningen og for førskolelærere som arbeider med barn i to- til seksårsalderen. Har litteraturliste.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788202237660
Publisert
2004
Utgave
2. utgave
Utgiver
Vendor
Cappelen Damm Akademisk
Vekt
839 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Dybde
23 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
445