Boken Å lese for livet vil hjelpe alle som underviser i småskolen til å få bedre innsikt i hvordan barn lærer å lese. Den kan også brukes av lærere på høyere klassetrinn. Boken presenterer en interaktiv lesemodell utviklet i New Zealand. Det å lære å lese er en utrolig kompleks prosess, der elevenes livserfaring integreres med tillærte ferdigheter og strategier, og med deres språkkunnskaper, blant annet syntaks, ortografi og fonologi. Både middelet som brukes, og resultatet av prosessen, er mening. Boken framhever det hvor viktig det er at tekstene er meningsfulle, at det er viktig med vurdering og evaluering for at undervisningen skal bli god, at det er behov for kritisk lesing av både skjønnlitterære og faglitterære tekster, at leseren har behov for å sammenholde ulike informasjonskilder, og at lærerne må ha god styring på klassen.
Les mer
Boken presenterer et praktisk opplegg for leseopplæring som er utviklet i New Zealand, men som bygger på teorier om læring og et syn på lesing vel kjent fra norsk pedagogisk debatt. Lesing sees på som en språklig og kommunikativ aktivitet, der barnets trang til å lære og til å delta i kommunikasjon danner utgangspunkt for å vise veg inn i skriftspråket. Boken vektlegger barnets utforskende skriftspråkstilegnelse, og viktigheten av å arbeide parallelt med lesing og skriving. Med litteraturliste og register.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788202226220
Publisert
2003
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Cappelen Damm Akademisk
Vekt
382 gr
Høyde
230 mm
Bredde
200 mm
Dybde
10 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
157